10 gouden tips van de verkoopstylist van Art Vastgoedstyling
Je hebt je droomhuis gevonden en je wilt verhuizen. Hoe kun je het beste uit de verkoop van je eigen woning halen?
Verkoopstyling in combinatie met goede woningfotografie biedt uitkomst. Het is dé manier om de woning optimaal te presenteren zodat deze eruit springt op de woningsites.
De eerste indruk
Je woning krijgt geen tweede kans om een eerste indruk te maken. 90% van de kijkers besluit in de eerste minuut al (onbewust) om een huis wel of niet te kopen. ‘Een goed gevoel’ speelt hierbij een heel belangrijke rol. De eerste indruk van je huis verdient dus heel veel aandacht.
Ik geef je 10 stylingtips waarmee je woning gegarandeerd positief opvalt op de woningsites en tijdens de bezichtigingen.
Tip 1
Houd je huis neutraal.
- De koper is op zoek naar een woning waar hij zijn “thuis” van wil maken, niet naar het huis van iemand anders dat hij misschien wil kopen. Presenteer je huis daarom zo neutraal mogelijk.
- Pak persoonlijke spullen alvast in en vervang accessoires met felle kleuren of drukke prints. Verwijder familiefoto’s en kindertekeningen. De koper wil niet afgeleid worden door uw persoonlijke manier van leven.
- Laat de kijkers zich focussen op de mogelijkheden van de woning en laat ze dromen over hoe het zou zijn wanneer zij er zouden wonen.
- Zorg dat de pluspunten van jouw woning opvallen en voorkom dat ze afgeleid worden door de inrichting en de accessoires.
- Ruim goed op en schilder de wanden in lichte, neutrale kleuren voor een neutrale basis.
- Werk met dit kleurenschema door het hele huis met als doel dat de uitstraling van het huis een zo breed mogelijk publiek aanspreekt.
Tip 2
Duidelijke functie van de ruimtes.
- Geef iedere ruimte in huis een duidelijke functie zodat kopers de mogelijkheden van een ruimte zien.
- Maak van een rommelzolder of rommelkamer een extra slaapkamer door er een bed te maken. (Van de ingepakte verhuisdozen of een opblaasbaar luchtbed met een sprei en een mooie voetensprei erover en wat kussens maken we al een bed!). Zo lijkt het huis opeens meer ‘functionele’ ruimtes te hebben.
- Een kantoorruimte in huis is de laatste jaren ook erg gewild, zet een bureau in de ruimte die nu als rommelkamer dient.
- Probeer je in te beelden wat de koper in het huis wil gaan doen en maak duidelijk waar dat kan. Maak duidelijk waar de koper van het huis kan eten, tv kijken, slapen, studeren, werken, loungen of waar de kinderen kunnen spelen.
- Ruim alle kamers op. Alles wat niet regelmatig gebruikt wordt kan alvast ingepakt worden, opgeborgen of weggegooid.
- Wanneer een koper een kamer niet goed kan zien, dan kan hij zichzelf er ook niet in zien wonen.
Tip 3
Creëer ruimte.
Kopers willen vaak een groter huis dan het huis waar ze vandaan komen. Zorg daarom dat je de ruimte in je woning goed laat zien.
Laat een paar grote basismeubels staan en haal de rest zoveel mogelijk weg. Kan je tijdens de verkoopperiode met 4 eetkamerstoelen toe in plaats van 6?
Creëer lucht in de ruimte door enkele meubelstukken die je een tijdje kunt missen alvast te verhuizen naar het nieuwe huis of tijdelijk op te slaan.
Benadruk de pluspunten die jouw woning uniek maken zoals een schouw of openslaande deuren naar de tuin
Blokkeert de hoekbank of een fauteuil de zichtlijnen van de vloer? Door te schuiven met meubels kunnen we vaak een lichter en ruimtelijker effect bereiken.
Zorg er daarnaast voor dat er genoeg ruimte is om door je huis te lopen.
Tip 4
Opgeruimd en schoon!
- Ruim alle overbodige spullen in huis op en wees hierbij kritisch. Hoe minder spullen, hoe beter. Laat alleen de dagelijkse gebruiksvoorwerpen staan en doe de rest in manden, dozen en bakken. Ruim kasten en bergruimtes ook goed op zodat je ruimte creëert om de dozen en manden in te plaatsen tijdens de bezichtigingen.
- Schakel buren en familie in en informeer of je daar wat dozen kwijt kan tijdens het verkoopproces. Je kunt ook tijdelijk een opslagruimte huren.
- Denk ook aan jassen en schoenen in de hal, overbodige cd’s en boeken in de woonkamer, dode planten in de tuin, knuffels en speelgoed van de kinderen. Wees kritisch in welke spullen je tijdelijk kunt missen en pak ze alvast in.
- Het is belangrijk dat je huis brandschoon is. Met name de keuken en badkamer kunnen niet schoon genoeg zijn.
- Denk aan een hotel waarin iedereen meteen in de badkamer kijkt of die wel schoon is. Een frisse geur in de badkamer en in de keuken geeft een schoon gevoel. Pak schimmel- en vochtplekken grondig aan.
Tip 5
Verlichting en sfeer.
- Zorg voor zoveel mogelijk licht in huis, iedereen is op zoek naar een licht en zonnig huis.
- Open de gordijnen en gebruik lichte kleuren op de muren: deze weerkaatsen het licht waardoor een ruimte groter lijkt.
- Verlicht ook donkere hoekjes in huis; sfeerverlichting brengt gezelligheid en sfeer.
- Check de verlichting; vervang in ieder geval lampjes die kapot zijn en zo nodig lampen met een te laag wattage voor een hogere.
- Voeg eventueel verlichting toe; spots of tafellampjes en vloerlampen kunnen echte sfeermakers zijn, ook bij daglicht!
- Voeg wat accessoires toe die een warme sfeer brengen, bijvoorbeeld een vloerkleed op een plavuizen vloer en plaids en kussens op een leren bank.
Tip 6
Reparatie van achterstallig onderhoud.
Mensen hebben het vaak druk met werk en gezin en kopen het liefst een huis waar niet veel meer aan hoeft te gebeuren; instapklaar is het toverwoord.
Afgebladderde verf, waterschade, loszittende plinten, lekkende kranen of piepende deuren kunnen (wellicht onterecht) het gevoel geven dat er nog veel gedaan moet worden.
Een klein voorbeeld is een deurbel die niet werkt. Direct al bij de entree ontstaat er onnodig een aftrekpost die de aankoopmakelaar dankbaar zal toevoegen op het lijstje van reparaties. Een nieuwe deurbel kost tientjes, een aftrek van de vraagprijs duizenden euro’s.
Geef kopers door achterstallig onderhoud niet de indruk dat de woning slecht onderhouden is.
Zorg er daarom voor dat er geen achterstallig onderhoud is zodat kopers hier niet “doorheen” hoeven te kijken.
Tip 7
Kopen is emotie, gebruik de zintuigen.
Kopers kopen met hun hart, niet met hun hoofd. Zintuigstimulators zijn de verborgen verleiders die de interesse van de kopers wekken.
Ze doen onbewust hun werk en hebben als effect dat kopers een band gaan voelen met een woning en dat ze zich in de woning kunnen zien wonen.
Dit positieve effect waardoor kopers het huis als ‘thuis’ gaan associëren ontstaat door direct contact met de zintuigen ruiken, horen, zien en voelen.
In winkels wordt dit concept veel gebruikt, doordat je zintuigen een prettige sfeer ervaren wil je iets meenemen uit de winkel zodat je het effect thuis ook bereikt.
Bij de verkoop van je huis is het niet anders.
- Zet lampen aan tijdens bezichtigingen en doe in de winter de open haard aan (zien)
- Zet een zacht neutraal muziekje op (horen)
- Zet verse bloemen neer en maak gebruik van aaibare accessoires met zachte stofjes (voelen)
- Zorg dat het huis fris ruikt; sigarettenrook en de geur van huisdieren kunnen voor kopers een enorme afknapper zijn. Gebruik een Lampe Berger met neutrale geur om de huisgeurtjes te laten verdwijnen. Maskeer de geurtjes niet met andere sprays en indringende geurtjes!
Tip 8
Juist kleurgebruik.
- Van welke kleuren je houdt en waar je je thuis bij voelt is heel persoonlijk.
- Er bestaan geen foute kleuren als het om de persoonlijke inrichting gaat. De één wordt heel blij van uitgesproken kleuren en de ander voelt zich het meest thuis in een rustige omgeving.
- Houdt er bij de verkoop van je huis rekening mee dat niet iedereen van dezelfde kleuren houdt als jij.
- Gebruik daarom neutrale kleuren en neem eerder een pastelkleur als accentkleur dan een uitgesproken felle kleur.
- Een donkere tint op het plafond (houten schrootjes bv) maken de ruimte lager en bedompter.
- Een donkere tint op de muren zorgt ervoor dat de ruimte kleiner lijkt en smaller.
- Een donkere vloer maakt de ruimte minder hoog en minder ruimtelijk.
- Los dit zoveel mogelijk op door de ruimtes in lichte tinten te verven en lichte vloerkleden te gebruiken.
Tip 9
Buitenaanzicht aantrekkelijk presenteren.
Hoe de woning aan de buitenkant eruit ziet is net zo belangrijk als hoe deze van binnen gepresenteerd wordt.
Geïnteresseerde kopers lopen vaak aan de voorzijde langs het huis en maken hier een ‘tweede indruk’ van de woning nadat zij de ‘eerste indruk’ op de woningsites hebben opgedaan.
Laat zien dat jouw huis en tuin de leukste in de straat zijn. Het buitenaanzicht zou kopers onmiddellijk de indruk moeten geven dat de binnenkant ook de moeite van het bezichtigen waard is. Wat je niet wilt is dat mensen doorrijden omdat de buitenkant van de woning een slechte indruk geeft.
De achtertuin of het balkon verdient ook aandacht, creëer leuke zitjes en gebruik bloeiende planten en bloemen en laat zien hoe heerlijk je in de tuin of op het balkon in het zonnetje kunt zitten.
Tip 10
- Accessoires gebruiken voor een juiste flow in de woning.
- Accessoires zijn de finishing touch voor sfeer en kleur in de woning.
- Gebruik bij voorkeur ook voor accessoires neutrale of poeder/pasteltinten.
- Wees voorzichtig met dominante of primaire kleuren. Deze vragen teveel aandacht op de foto’s en leiden af van wat de woning te bieden heeft.Gebruik niet meer dan 3 à 4 accentkleuren voor een flow in de woning.
- Laat kleur terugkomen voor een harmonieus geheel.
- Gebruik spiegels om een ruimte groter en lichter te laten lijken.
- Verfraai de kamers met zorgvuldig uitgekozen accessoires in passende kleuren; kussens, kaarsen, tafellopers, etc
- Maak van elk vertrek zo één geheel en je bereikt een harmonieuze flow in de woning.
- Vergeet planten en verse bloemen niet en speel met aangename luchtjes (bv van vers citrusfruit in de keuken) in op de zintuigen van de kopers.